Onlangs postte ik een artikel over de start van de Low Budget Class.

Gisteren, tijdens het avondrijden op 15 maart, hebben we de eerste proefritten gemaakt met de buggy. Het is de bedoeling dat ik regelmatig zal verslag uitbrengen van mijn (onze) bevindingen over deze wagen.

Als je wat Frans begrijpt dan is dit een zeer mooi review over deze wagen: http://www.autorcnewsmodelisme.fr/content/1191-T2M-Pirate-Razor

 

De eerste bevindingen zijn positief. Voor een wagen in deze prijsklasse is de wagen relatief stevig uitgevoerd. De ophangarmen zijn stevig en zullen niet bij de eerste crash breken. De vering werkt zoals het hoort, de demping is goed, en dat je de veerspanning traploos kan regelen door middel van een schroef is een voordeel.

 

Een eerste bemerking die ik had was dat de meegeleverde lader een “basic” lader is, batterij aankoppelen, en in het stopcontact stoppen en 4 uur wachten tot de batterij geladen is. Er is geen indicatie van de duurtijd van het laden of hoeveel mAh er reeds geladen werd. Er is ook maar één batterij bijgeleverd. Daarom heb ik aan AMSHOP gevraagd om ook een optie van een meer geavanceerde lader voor te stellen en een extra batterij.

De snelheid van de wagen is niet zo heel hoog, als je gewend bent om met een 1/8 wagen te rijden met 14,8V LiPo batterijen en een 2000kv motor erin, dan lijkt deze wagen traag te rijden. De meegeleverde batterij (NiMH 7,2V) moet wel “gekweekt” worden. Na een derde run leek de wagen al iets pittiger.
In Eeklo zijn we ook wel verwend met een groot, lang circuit waar er genoeg plaats is voor een 1/5 race. Het rechte stuk met deze 1/10 wagen lijkt heel lang, je kan ondertussen een babbeltje slaan tegen dat de volgende bocht er aan komt.

De meegeleverde zender is een 2,4 Ghz zender, mooi in deze prijsklasse, geen gesukkel met frequenties. De zender komt goedkoop over (hoe kan het ook anders), maar bevat alle nodige functies. Er is zelfs een AUX kanaal aanwezig. De zender ligt goed in de hand, het stuurwiel leek wat aan de kleine kant, maar tijdens het rijden viel dit niet echt op.

Standaard zit er een tandwiel van 13T op de motor, ja kan ook een 15T monteren. Wij gaan dat binnenkort uittesten wat dit geeft. Ook de meegeleverde batterij van 1800 mAh is aan de krappe kant. We gaan deze eens vervangen door een 4000 mAh en zien hoe lang we hier kunnen mee rijden.
We hebben het nog niet getimed hoe lang we reden, maar we zijn van plan dit verder uit te zoeken.

Wat we ook gaan uittesten is hoe makkelijk/moeilijk het is om de wagen up te graden. Stel dat je deze wagen koopt om te beginnen, en als je wat ervaring hebt opgedaan wil je ongetwijfeld meer. De vraag is dan, deze wagen buitengooien en een andere kopen, of deze wagen upgraden.
Is dit haalbaar? Kunnen de plastic parts vervangen worden door aluminium parts? Welke motor/regelaar stoppen we er in? En tegen welke kostprijs kan dit?
Is deze wagen voldoende up te graden zodat deze later kan meedingen in de open klasse?
Als je deze nieuwsrubriek volgt zul je ook het verhaal van de budget car kunnen volgen.

Een eerste conclusie: een juiste keuze.
Deze wagen is voor een beginner een juiste keuze om op dit circuit van RC Buggyteam Eeklo te rijden, akkoord, de snelheid is niet aan de hoge kant, het is geen laagvlieger. Maar dit geeft je de kans je beter te kunnen toeleggen op het rijden van de juiste lijnen, het bijschaven van het nemen van bochten. Vollenbak rechtdoor vlammen kan iedereen. De lagere snelheid heeft ook een groot voordeel, de crashes zijn niet zo hard bij een lagere snelheid, en dus is de kans op schade kleiner.
Het lijkt me vooral tof  om met een aantal van deze wagens onder elkaar te racen, het komt er niet op aan van wie heeft de snelste wagen, maar wie is de beste piloot op dit circuit.
Ik ben benieuwd!!

Het testteam Kurt en Wout