Dit jaar gaan we van start met een Low Budget Class.

Bij velen kriebelt het om ook te beginnen rijden met een offroad R/C wagen. Niet iedereen heeft echter de mogelijkheid om er een groot kapitaal tegen te gooien.

Je hebt al snel heel wat nodig om te kunnen rijden: een auto, liefst RTR (ready to race) waar alle electronica en zender/ontvanger bij zit, dan moet je nog minstens 1 batterij en uiteraard ook een oplader om deze batterij op te laden.

Er worden regelmatig clubwedstrijden georganiseerd. Velen onder ons rijden met truggy’s of monster trucks op schaal 1/8. Zo’n auto kost tussen de 350 à 600 euro, zonder batterijen, zonder oplader.
Een batterij voor in zo’n auto kost ongeveer 70 euro, en een lader kost 50 euro.

Het is logisch dat deze auto’s veel sneller gaan dan een R/C auto-set van pakweg 200 euro.

Je zou kunnen denken dat als je wil kunnen meestrijden op de clubwedstrijden, dat je dan een minstens een budget moet hebben van 500 euro.

Er zijn heel wat beginnende, getalenteerde piloten die dit budget niet hebben.

Oplossing: de Low Budget Class

Er werd voor dit type wagen gekozen omdat deze de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft, en mogelijkheden biedt om de wagen op te waarderen als je later in de open klasse wil mee rijden.

Er zijn nog goedkopere wagens, maar bij deze wagen zijn onderdelen makkelijk verkrijgbaar en upgraden behoort tot de mogelijkheden.

Optioneel kun je nog een digitale lader verkrijgen en een extra batterij, de prijzen en specificaties volgen nog.

1:10 elektrische buggy Pirate Razor 4WD R2R

Highlights & details

• LiPo-compatibel
  • Incl. rij-accu en oplader

Krachtige elektrische buggy met brushed-aandrijving.

Uitvoering

• Aluminium motorkoeling
  • Elektronische snelheidsregelaar
  • Blauw geëloxeerde aluminium centrale chassisversterking
  • Instelbare sporing (toespoor/uitspoor) en wielvlucht via draadeinden
  • Instelbare wielbasis: 335/338 mm
  • CVD-aandrijfassen van gehard staal (voor/achter)
  • Twee kegelwieldifferentiëlen (voor/achter)
  • Mini block high-grip banden
  • Grote hydraulische schokdempers met veer-instelmogelijkheid.
  • Multipositionele schokdemperhouders voor en achter
  • Aerodynamische, low-profile carrosserie van polycarbonaat kant-en-klaar gelakt en voorzien van decoraties
  • Spoiler van polycarbonaat

Omvang levering

• Auto
  • Afstandsbediening
  • 7,2 V NiMH rij-accu
  • Stekkeroplader
  • Handleiding.

Technische specificaties

Modeltype R2R
Schaal 1:10
Motortype 550er 15T
Aandrijving 4WD
Frequentie 2.4 GHz
Soort elektromotor Brushed
Categorie RC auto
Lengte 450 mm

Een piloot die reeds een gelijkaardige wagen heeft kan zich ook inschrijven in deze klasse, op voorwaarde dat er voldaan wordt aan de eisen van deze klasse.

De bedoeling is dus dat men met een relatief beperkt budget, men zich kan meten met andere piloten met gelijkwaardig materiaal.

Voorwaarden om deel te nemen in deze klasse:
  • Motor is maximum 550T 15T
  • Batterij is maximum 7,2V NiMH of 7,4V LiPo (Opgelet: het wordt niet aangeraden door de dealer om met LiPo te rijden op deze brushed motor, dit is op eigen risico!) (gebruik een geschikte oplader voor LiPo batterijen).
  • Wijzigingen aan motor en batterij zijn niet toegestaan. Plaats je toch een krachtiger motor dan rijd je automatisch in de open klasse.
  • Wijzigingen aan chassis, demping en banden zijn wel toegestaan